DOLAR 32,5493 0.12%
EURO 35,0565 0.17%
ALTIN 2.441,580,38
BITCOIN %
İstanbul
29°

AÇIK

02:00

İMSAK'A KALAN SÜRE

adana haber - agrı haber - haber ajansı - akdag haber - akit tv haber - almanya haber - ana haber bülteni - news haber - ankara haber - arabistan haber - asayiş haber - spor haber - ataköy haber - avrupa gazetesi - avustralya haber - aybastı haber - azerbaycan haber - bağdat haber - bartın haber - başakşehir haber - basın bülten - batum haber - bayburt haber - beykent haber - bilişim haber - boomerang haber - çankırı haber - cnbc haber - cnn haber - dobra haber - doğuş gazetesi - dolunay haber - doruk haber - dünya haber merkezi - ermenistan haber - flash haber - fox haber - fox tv haber - fransa haber - gazete gündem - gaziantep haber - gaziantep haber - giresun haber - global bülten - gümüşhane haber - gümüşhane manşet/a> - gürcistan haber - haber28 haber - 365 haber - 365tv haber - haber60 haber - haber ajansı - haber aktif - best haber - birgün haber - objektif haber - haber özetleri - sizin haber - hakkari haber - hep haber - ığdır haber - ılgın haber - ingiltere haber - internet haber - iskenderun haber - istihbarat haber - kadının sesi haber - kanada haber - kanal24 haber - kanal7 haber - kanal a haber - kanal t haber - kapsam haber - karadeniz haber - karamürsel haber - kazakistan haber - kent haber - kıbrıs haber - kıbrıs tv haber - küçükçekmece haber - maçka haber - madtv haber - magazinpress haber - makedonia haber - malatya haber - megachannel haber - merkez ana haber - muş haber - olay tv haber - öncü haber - özbekistan haber - özgür haber - özlem haber - parti haber - pause haber - polis haber - samsun gazete haber - sandıklı haber - seçim haber - sendika haber - show haber - show tv haber - sivil haber - star tv haber - suriye haber - tatil haber - teşkilat haber - tokat gazete haber - trt1 haber - türkistan haber - tv5 haber - tvnet haber - ultra haber - ulusal bülten haber - ulusal kanal haber - vatan haber - uluslararası haber - yerel bülten haber - yeryüzü haber - zaman haber - adalet haber - adana gündem haber - alem haber - aliağa haber - amasya haber - anadolu manşet haber - ankara güncel haber - antalya haber - antep gazetesi haber - askeri haber - aydın haber - bağcılar haber - basın haber - beylikdüzü haber - beypazarı haber - beyşehir haber - bodrum haber - bomba haber - bozkır haber - cep haber - çeşme haber - denizli gündem haber - doğubeyazıt haber -elbistan haber - erzurum gündem haber - evrensel haber - evrim haber - gaziantep bülten haber - girişim haber - gölbaşı haber - 365 haber - 44 haber - 73 haber - 77 haber - aksiyon haber - arşiv haber - bir haber - channel haber - karadeniz haber - özet haber - port haber - sosyal haber - haber yazıyo - haber yelkeni - hemen haber - istanbul haber - istanbul son haber - kandıra haber - kars manşet haber - kayseri manşet haber - magazin tv haber - merzifon haber - nesil haber - news haber - onay haber - ordu manşet haber - şafak haber - samsun manşet haber - sarıyer haber - sarıyer son haber - sky haber - tarım haber - taşova haber - trabzon manşet haber - video haber - yükseliş haber - zafer haber - küre haber - haber - haber - anadolu haber - antakya haber - çarşamba haber - aksiyon haber - haber turu - ulusal haber - internet gazetesi haber - millet gazetesi haber" - moda haber -organik haber -smart haber -terme haber - zara haber
Vakanüvis 19 Mayıs’a özel yazdı: Bandırma Vapuru yol alırken
22 okunma

Vakanüvis 19 Mayıs’a özel yazdı: Bandırma Vapuru yol alırken

ABONE OL
20 Mayıs 2024 00:36
Vakanüvis 19 Mayıs’a özel yazdı: Bandırma Vapuru yol alırken
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Osmanlı İmparatorluğu’nun I. Dünya Savaşı’ndan yenik çıkmasının ardından, İtilaf Devletleri’nce işgali üzerine, Misâk-ı Millî’yi koruyabilmek için çok cepheli siyasi ve askeri mücadelede sürecindeki önemli tarihî kavşaklardan birisi de 19 Mayıs 1919’du. Padişah VI. Mehmet tarafından 9. Ordu Müfettişliğine atanan Mustafa Kemal Paşa’nın Anadolu’ya geçişinde ise Bandırma Vapuru’nun özel bir yeri vardı.

Bandırma’nın ilk adı Trocadero’ydu

Yolcularını İstanbul’dan Samsun’a taşıyan Bandırma Vapuru, bu sefer öncesi 41 yıllık bir maziye sahipti. Gemi, 1878 yılında İskoçya’nın Glasgow kentinde Mac. Intyre Paisley – Huston and Cardett tersanesinde, 279 grostonluk yolcu ve yük vapuru olarak inşa edilmişti. Dussey and Robinson şirketi adına inşa edilen gemi, Trocadero (İspanyolca ticaret, takas) adıyla İngiltere’de beş yıl çalışmıştı. 1883 yılında Yunanistan’daki H. Psicha Preus firmasına satılan Trocadero’nun adı burada Kymi’ye çevrilmişti. Bu ad, panoramik manzarasından dolayı “Ege’nin Balkonu” diye anılan Yunanistan’daki Kymi kasabasından ilhamla konulmuştu.

Pire limanına kayıtlı olarak 8 yıl taşımacılık yapan Kymi, 1891 yılında ise İstanbul’daki Rama Derasimo firmasına satılarak İstanbul’da çalışmaya başlamıştı. İstanbul’da adı bir kez daha değiştirilip Panderma (Bandırma’nın Yunanca eski adı, Güvenli Liman) olan gemi, önce yolcu ve mal, sonrasında ise Marmara Denizi’nde posta taşımacılığına tahsis edilmişti. Osmanlı Seyrüsefain İdaresi (Osmanlı Denizcilik İşletmesi), 28 Ekim 1910 tarihinde geminin adını Bandırma olarak değiştirmişti.

Eldeki nadir sağlam gemilerden biriydi

I. Cihan Harbi’nde Osmanlı Donanması ağır hasar almıştı. Mevcut gemilerin de önemli bir bölümü Almanya’ya onarım ya da bakıma gönderilmişti. Envanterdeki nadir sağlam gemilerden birisi ise Bandırma’ydı. Böylece bu özel seyahate Bandırma uygun görülmüş, geminin süvariliğine de 1 Mayıs 1919 tarihinde İsmail Hakkı Kaptan atanmıştı. Buhar motoruyla çalışan, 192 ton ağırlığındaki geminin uzunluğu 47, genişliği 9, derinliği de 6 metreydi. Gemide 40 civarında yatak vardı, yatakların sayısı bazı düzenlemelerle artırılabiliyordu da.

Bandırma Vapuru, görece iyi durumda olmakla birlikte, uzun yıllardır sadece Marmara Denizi sınırları içinde çalışmıştı. Kırk yaşını geride bırakan bu geminin, Karadeniz’in şartlarında zorlanma ihtimali olsa da tecrübeli İsmail Hakkı Kaptan’ın seyahati sorunsuz halledebileceği herkesin ortak fikriydi. İsmail Hakkı Kaptan, yıllarca Karadeniz’de çalışmış, ayrıca Hindistan ve Uzak Doğu seferlerine de çıkmıştı.

Bandırma, 71 kişiyle Karadeniz’e açıldı

Göreve atanmasının ardından hazırlıklara başlayan İsmail Hakkı Kaptan, on beş gün sonra gemiyi harekete hazır hale getirmişti. Geminin yola çıkacağı netleştikten sonra, Galata rıhtımını kontrol eden Fransızlar ile Sirkeci rıhtımını kontrol eden İngilizlerin yolculuğa izin vermeyeceği şayiası da yayılmış ancak böyle bir müdahale gerçekleşmemişti. Gemi sadece, yola çıkmadan önce İtilaf Güçleri’nden bir heyet tarafından denetlenmişti. Bandırma Vapuru, 16 Mayıs 1919 Cuma günü öğleden sonra Kız Kulesi açıklarında 23 mürettebat ve 48 yolcusuyla Karadeniz’e açılmıştı. Yaygın kanının aksine, Bandırma Vapuru’nun pusulaları çalışmaktaydı. Geminin, sahile yakın gitmesinin nedeni ise zayıf bir gemi olmasından değil, güvenlikle ilgili endişelerden kaynaklanıyordu. Zira kıyıya yakın olmak, olası bir düşman gemisi saldırısında avantaj sağlayabilirdi. Bandırma Vapuru’nun kaptanı İsmail Hakkı Durusu, 1939 yılında Ulus gazetesinde yayınlanan anılarında, bu söylentilerin gerçeği yansıtmadığını anlatmıştı.

Bandırma, 17 Mayıs Cumartesi gecesi İnebolu’ya varmıştı. Gece burada geçirildikten sonra, gemi sabah tekrar hareket ederek Pazar akşamüzeri Sinop’a ulaşmıştı. Sinop’taki molada, bir ara karadan Samsun’a gitme fikri gündeme gelmişse de iki şehir arasında otomobille gitmeye uygun yol olmaması nedeniyle bundan vazgeçilmişti. Yolculuk nihayet, 19 Mayıs Pazartesi günü sabah saatlerinde sona ermişti. Mustafa Kemal Atatürk ve beraberindekiler, Kalyon Burnu’nda kayıklara geçip, Tütün İskelesi’nden Samsun’a çıkmışlardı.

Bandırma, Samsun seyahatinden 6 yıl sonra hurdaya çıktı

Bandırma Vapuru, Samsun seferinin ardından, eski işine, posta hizmetlerine dönmüştü. Gemi bir ara kaza geçirerek, Bandırma yakınlarında karaya oturmuştu. 1925 yılına dek Marmara Denizi sınırları içerisinde posta taşımacılığını sürdüren gemi, aynı yıl motorunda meydana gelen ciddi bir arıza sebebiyle “enkaz” kaydı çıkartılarak Balat semtinde faaliyet gösteren gemi sökümcüsü Hüseyin İlhami Söker’e (Bozmacı İlhami) satılmıştı. Gemi burada dört ay içerisinde parçalanmıştı.

Bu realiteye rağmen, bilgi eksikliği nedeniyle Bandırma Vapuru’nun izini sürme girişimleri de olmuştu. Cumhuriyet’in 10’uncu yıl kutlamaları vesilesiyle Ankara Halkevi, İnkılâp Müzesi kurma kararı almış, Bandırma Vapuru’nun akıbeti de bu süreçte Seyrisefain Müdüriyeti’ne sorulmuştu. Müdürlükçe, Ankara Halkevi’nin yazısına verilen cevapta, geminin enkaz halinde satıldığı, ileride alınacak gemilerden birisine Bandırma adının verilmesinin düşünüldüğü anlatılmıştı. Cevapta ayrıca, hurdaya çıkartılan geminin adının yazılı olduğu pirinç levhanın koruma altında olduğu, yeni gemi alındığında levhanın ona asılacağı da belirtilmişti.

– Dr. Nejat Tarakçı, “Bandırma Vapuru’nun Hikâyesi”, Türk Asya Stratejik Araştırmalar Merkezi, 19 Mayıs 2022

– “Paşa’nın Rotası: İstanbul’dan Samsun’a”, Kültür İstanbul

– Umut Karabulut, “Bandırma Vapuru”, Atatürk Ansiklopedisi

– Osman Öndeş, “Efsanevi Bandırma Vapuru”, Türk Asya Stratejik Araştırmalar Merkezi, 18 May 2023

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP
erzurum escortdedektiffixbetKurumsal Mail Hizmetideneme bonusu veren sitelermatadorbethukuk forumevden eve nakliyaterzurum escortŞehirler Arası Nakliyateşya depolamaşehirler arası nakliyatizmit escortDeneme bonusu veren sitelerhabercasibomeşya depolamaistanbul evden eve nakliyatdonanımescort bayanwebmaster forumcasibom
deneme bonusu veren siteler online bahis ve casino platformlarının yeni kullanıcılara sunduğu bir teşvik türüdür. Bu bonuslar, kullanıcılara gerçek para yatırmadan oyunları ve platformu deneme fırsatı sunar.
bahis siteleri kullanıcılarına çeşitli spor dallarında bahis yapma imkanı sunar. Türkiye'de yasal bahis siteleri kadar yabancı bahis siteleri de popülerdir. Güvenilir bahis siteleri, lisanslı ve kullanıcı dostu arayüzleriyle dikkat çeker. Bahis sitelerinde yüksek oranlar ve geniş bahis seçenekleri bulunur.