Ticaret Bakanlığı’nın Çin menşeli benzinli ve hibrit binek otomobillere ilave gümrük vergisi uygulanması kararı, sonuçlarını vermeye başladı.
Kararın ardından, sıklıkla “Türkiye’yi Avrupa’ya açılan bir kapı” olarak gördüklerini dile getiren Çin markaları, birer birer yatırım planlarını açıklıyor.
BYD’nin Türkiye’ye yönelik yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırım kararı, diğer Çinli üreticileri de harekete geçirdi.
DFSK, Skywell, Chery, MG ve SWM gibi diğer Çinli üreticiler de ülkemizde çeşitli yatırımlar yapmak istiyor.
İlk hamle BYD’den geldi
Çinli markalar arasında yatırım konusunda ilk somut adım, dünyanın en büyük elektrikli otomobil üreticilerinden BYD’den geldi.
İmzalanan anlaşma kapsamında firmanın, Türkiye’ye yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırım yapacağı duyuruldu.
Yıllık 150 bin araç kapasiteli elektrikli ve şarj edilebilir hibrit otomobil üretim tesisi, 2026 sonunda üretime başlayacak ve 5 bin kişiye istihdam sağlayacak.
BYD’nin yatırımı kadar henüz somut bir adım atılmasa da birçok Çin markası da yatırım konusunda istekli görünüyor.
Skywell
Türkiye’de bir araç üretim hattı kurmak, yedek parça tedarik sistemini Türkiye’ye getirme ve bazı parçaların üretimini burada yapmayı da planları arasına koyma konusunda çalışmaları devam eden Skywell, Türkiye’nin yeni enerji araç endüstrisi teknolojisini ve kapasitesini geliştirmeyi hedeflediklerini belirtti.
DFSK
Türkiye’de SHS Otomotiv distribütörlüğünde binek ve ticari araçlarıyla faaliyet gösteren, Çin’in en büyük dört otomobil üreticisinden biri olan DFSK yetkilileri de yatırım ve ortaklıklar konusunda niyet beyan etti.
Seres Group Denizaşırı Başkanı Zhang Xingyan, markanın İstanbul’daki E5 modelinin tanıtımında yaptığı konuşmada, şu ifadeleri kullanmıştı:
Türkiye pazarı DFSK için stratejik öneme sahip ve Türkiye’yi Avrupa’ya açılan bir kapı olarak konumlandırmayı hedefliyoruz. Avrupa’da üretim tesisleri kurma planlarımızdan biri olan Türkiye, en önemli aday ülke konumunda.
Türkiye pazarına daha iyi hizmet verebilmek amacıyla temmuz ayından itibaren kapsamlı satış sonrası eğitimleri başlatmayı planlıyoruz.
Chery
Türkiye otomobil pazarında en fazla pazar payına sahip Çin markası olan Chery’den de ilave vergi uygulaması sonrasında bir açıklama geldi.
Chery Türkiye Başkanı Si Fenghuo, yazılı açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
Türkiye, bizim en stratejik pazarlarımızdan bir tanesi ve ayrıca Chery’nin Avrupa stratejisinin de önemli bir parçası.
Mevcut durumu göz önüne aldığımızda, bir taraftan yapılan değişikliklere uyum sağlamak için çalışırken, diğer taraftan da ilgili Bakanlıklarla beraber Türkiye’de fabrika inşasının ve Türkiye’de üretimin fizibilite analizine yoğun bir şekilde çalışıyoruz. En kısa sürede Türkiye’de üretim gerçekleştirebilmek için çaba içerisindeyiz.
MG
Bir başka Çinli otomobil üreticisi MG’yi Türkiye’de temsil eden Doğan Trend Otomotiv Üst Yöneticisi (CEO) Kağan Dağtekin de şu değerlendirmeyi yapmıştı:
MG yönetimi, Avrupa’daki gelişimini devam ettirmek üzere Avrupa’da üretim tesisleri kuracaklarını resmen paylaşmışlardı.
Biz Doğan Trend olarak, Avrupa’da planlanan tesislerin ilki Türkiye’de olsun diye çalışıyoruz. MG ile geçen hafta niyet mektubu imzalama aşamasına geldik.
Ancak net bir şekilde bilinmelidir ki yatırım karar alınması uzun bir süreçtir ve temennilerin ötesinde kati konuşmak doğru değildir. Sanayi Bakanlığımız da bu yatırım konuda işin içinde ve kendilerinden çok iyi destek alıyoruz.
SWM
Türkiye pazarına kısa bir süre önce giriş yapan SWM Motor da Türkiye’de üretim yapma kararı aldı.
Çinli Shineray Group bünyesinde faaliyet gösteren marka, tesis yatırımı için yetkililerle görüşmeye başladıklarını duyurdu.
Çin’in önde gelen otomotiv üreticilerinden Shineray Group bünyesinde faaliyet gösteren SWM Motor’un, Türkiye’de üretim yapmak için başvurularını tamamladığı bildirildi.
Markanın Türkiye temsilcisi ATMO Group’un CEO’su Anton Chernov, konuyla ilgili yaptığı açıklamada şunları söyledi:
Yıllık 50 binden fazla araç üretim kapasitesine sahip bir üretim tesisi üzerinde çalışıyoruz. Üretim tesisi, Türkiye pazarının ihtiyaçlarını karşılarken ve aynı zamanda ihracata da odaklanacak.
Bakanlıklarla görüşmelerimiz devam ediyor. Ancak, yatırım projesi hakkındaki nihai karar, devletten sağlanan destek tedbirlerine bağlı olacak.
SWM Motor, kısa süre önce giriş yaptığı Türkiye pazarında G01, G01F, G03F ve elektrikli hafif ticari X30L EV modelleriyle yollara çıkmıştı.
SWM Motor Türkiye, haziran ayı itibarıyla G05 isimli yeni D-SUV modeliyle ürün gamını genişletti.
Çinli markaların sayısı artıyor
Son dönemde Çin markalarının Türkiye’ye ilgisinde belirgin bir artış gözlenirken, bu durum pazara giren firma sayısına da yansıdı.
Türkiye otomotiv pazarında Skywell, MG, Chery, Leapmotor, Seres, Maxus, Hongqi, DFSK, BYD, NETA ve SWM olmak üzere 11 Çin menşeli marka bulunuyor.
Bu listeye yakın zamanda Jaecoo markasının da eklenmesiyle Çin menşeli marka sayısının 12’ye yükselmesi bekleniyor.
Çin otomotiv firmalarının Türkiye’deki toplam satışları (otomobil ve hafif ticari) yılın ilk 6 ayında 48 bin 17’ye, otomotiv pazarından aldıkları pay da yüzde 8,3’e ulaştı.
İthal araçlar arasında ise Çin markalarının payı yüzde 12 seviyesinde kayıtlara geçti.
Türkiye’de en çok satış yapan Çinli markalar
Çin otomotiv firmalarının Türkiye’de ocak-haziran dönemindeki satış sayılarına bakıldığında; Chery, 34 bin 501 satışla ilk sırada yer aldı. 11 bin 74 adet satış sayısına ulaşan MG ikinci, 1426 satış yapan BYD de üçüncü oldu.
DFSK, otomobil ve hafif ticari olmak üzere 438 satışla dördüncü, Maxus 195 satışla beşinci sırada konumlandı.
GÜNDEM
12 Ekim 2024GÜNDEM
12 Ekim 2024SPOR
12 Ekim 2024GÜNDEM
12 Ekim 2024SPOR
12 Ekim 2024SPOR
12 Ekim 2024GÜNDEM
12 Ekim 2024